8速以上のボスフリーが、ごく短期間で姿を消したのは、中空アクスルの折れが多発したからだと聞く。
私が譲ってもらった、126mm幅のホイールも、アクスルが折れていた。シクロクロス競技に使われたからだろうけれど・・・。
8速以上だと、130mmの幅が必要になるから、さらに折れやすくなるだろう。

Note: 8-speed thread-on freewheels have largely gone out of fashion, and for good reason. If your hub uses a standard threaded axle, and you extend the right side far enough to clear an 8-speed freewheel, the extra, unsupported length of axle is at relatively high risk of bending or breaking.
We don't recommend 8-speed thread-on freewheels except for very light, gentle riders, or for use with hubs, such as Phil Wood, that have oversized axles.


サンツアーの6速インデックスシフトは、シマノの7速用に(リアディレイラーシマノに交換すれば)そのまま使える・・・そうな。

Surprisingly, though, if you have Sun Tour 6-speed indexed shifting, you can convert to 7-speed using your present shifters! All that is needed is to replace your old rear derailer with any Shimano unit. Shimano vs Sun Tour indexing is different, but the mismatch in brands turns out to cancel out the mismatch 6 vs 7, so this actually works pretty well! The low gear position won't have a "click" in the shifter, but the derailer's low-gear limit stop will provide the "indexing" function for the low gear.


高級ボスフリーって、もはやつくられていないのかと思ったら、マレーシア製であるみたい。
かつてのDura-Aceのような設計で、歯は現在のHyperglide流の変速加工がされてるらしい。

These very nice quality freewheels are made in Malaysia, and are designed after an older Shimano Dura-Ace design. They feature modern "Hyperglide-like" shift assistance ramps and gates.


昨日見つけたDnPのボスフリーは、ユーザーレビューには、精度に問題があるという声も。
歯数や段数を変更した場合、チェーン長さや、ディレイラー調整や、シフターとのマッチングもからんでくるとは思うけれど。

4枚目の精度の問題か(隙間が他と違った)
ギアが飛んで